Functional Movement Screen (FMS)

Op zoek naar de zwakke schakel!

Functional Movement Screen

Functional Movement Screen, afgekort als FMS, is het product van een trainingsfilosofie die bekend staat als Functional Movement Systems. Deze trainingsfilosofie en de bijbehorende trainingsmethode zijn gebaseerd op langdurige wetenschappelijke testen, jaren van innovatie, en een lopend onderzoek.

Hoe werkt het?

Simpel gezegd is de FMS een beoordelingssysteem dat je dagelijkse lichaamsbeweging in kaart brengt. FMS screent deze bewegingspatronen en identificeert functionele beperkingen en asymmetrie binnen het lichaam. Belangrijk, want door deze functionele beperkingen en asymmetrie loop je een groter risico op blessures. Ook blijkt dat je minder effectief traint doordat je (onbewust) gevoelige plekken van je lichaam ontlast. Hierdoor belast je andere plekken van je lichaam zwaarder en vergroot je juist op de sterke punten van je lichaam het blessurerisico!

Wat kan je verwachten bij een consult?

Bij een FMS-consult laat onze fysiotherapeut je een reeks oefeningen en testen uitvoeren die je zwakke plekken en beperkingen identificeren. Zo testen wij onder andere:

• Stabiliteit
  • Coƶrdinatie
  • Balans
  • Mobiliteit
  • Lenigheid

Aan de hand van deze analyse stelt de fysiotherapeut een overzicht op. Met dit overzicht kunnen we je prestaties duidelijk meten en je voortgang markeren.

Samen met onze fysiotherapeut train en versterk je de blessuregevoelige plekken, zodat uiteindelijk het blessure risico verdwijnt.

Neem contact met ons op

voor meer informatie

Voor wie is FMS geschikt?

Voor zowel beginnende als (ver)gevorderde sporters is een consult een bron van informatie over jouw lichaamsbeperkingen en dus (potentiƫle) blessures!

FMS voor kinderen?

Het consult is ook uitermate geschikt voor kinderen om te achterhalen waar de disbalans in het lichaam zit.

Functioneel bewegen

De (sport) fysiotherapeuten van De jong Fysiotherapie werken met de nieuwste inzichten op het gebied van 'functioneel bewegen' opgedaan in een cursus Functional Movement in Zweden.

Functioneel bewegen is iets wat wij in ons dagelijks leven allemaal doen, maar wanneer we eenmaal pijn hebben in ons lichaam, dan zal het lichaam hier omheen bewegen en verleren wij dit functioneel bewegen. Dit leidt vaak tot klachten in de rug / heup regio. Middels een specifieke manier van trainen is het mogelijk deze situatie terug te draaien en weer pijnvrij te bewegen.

Afspraak maken

Deze methode is onderdeel van de reguliere fysiotherapiebehandeling. Wanneer je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie wordt de behandeling volledig vergoed. Wil je meer weten of heb je klachten? Neem dan contact met ons op.