21 april 2021
2 min. leestijd

Artrose geconstateerd? Luc geeft jullie wat praktische tips!

Hoe ontstaat artrose?

Op dit moment zijn er bijna 1,5 miljoen mensen met artrose in Nederland. Het is dus een veelvoorkomende aandoening, die het meeste voorkomt bij mensen met een wat oudere leeftijd. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat het gewricht dan vaker ‘gebruikt’ is. De meest voorkomende plekken voor artrose in het lichaam zijn de knieën, heupen, nek, onderrug en vingers/duim. Er is nog geen definitieve oorzaak bekend voor artrose. Echter zijn er wel verschillende hypothesen die de artrose kunnen verklaren. Voorbeelden hiervan zijn langdurig zwaar fysieke arbeid, overgewicht, erfelijkheid, hypermobiliteit, spierzwakte, een aangeboren afwijking in het gewricht of de aanwezigheid van een andere gewrichtsaandoening (bijvoorbeeld reumatoïde artritis).

Wat zijn de symptomen van artrose?

Bij artrose wordt het gewrichtskraakbeen steeds dunner, brokkelt het af en wordt het zachter. Hierdoor kan er botvorming, direct onder het kraakbeen ontstaan. Daardoor ontstaat er eerder bot op bot contact en dit kan leiden tot de volgende symptomen:

• Gewrichtsstijfheid, dit vooral bij weinig beweging
    • Verminderde kracht
    • Pijn, vooral bij activiteit
    • Krakend geluid (tandwielgeluid) in het gewricht
    • Bewegingsbeperking
    • Veranderde stand van het gewricht.

Artrose is een progressieve aandoening. Dat betekend dat het (bijna altijd) met de tijd erger wordt. Wat sommige mensen niet weten is dat er verschillende dingen te doen zijn om de snelheid van progressie te verminderen.

Hoe doe je dat? Dat lees je in onderstaande tips:

1. Beweeg matig intensief

Blijf actief! Probeer iedere dag minimaal een half uur te fietsen, wandelen of zwemmen. Doe dit op een rustig niveau om ervoor te zorgen dat de spieren rondom het aangedane gewricht sterk blijven. Voordelen hiervan zijn het opbouwen van conditie, het soepeler krijgen van het gewricht en (wanneer relevant) het verbranden van overige calorieën.

2. Zorg voor een gezond gewicht

Probeer een gezond lichaamsgewicht te behouden. Hierdoor zit er minder druk op de gewrichten, waardoor symptomen van artrose, zoals pijn en stijfheid, kunnen afnemen. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Begin daarom altijd in kleine stappen. Probeer bijvoorbeeld iets gezonder/minder te eten en met wat meer matig intensief te bewegen.

3. Zorg een positieve mindset

Probeer niet te veel te denken aan alle belemmeringen die met artrose mee komen. Blijf zoveel mogelijk doen wat u leuk vindt. Concentreer je ook vooral op deze leuke dingen. Hierdoor gaat je mindset weg van de artroseklachten en richt je je meer op de mogelijkheden die er nog zijn. Door je te focussen op de leuke dingen en niet op de belemmeringen, zou je minder pijnklachten kunnen ervaren.

4. Gebruik pijndempende methoden

Mocht je toch veel last hebben van de klachten probeer dan pijndempende methoden zoals warmte-producten om de spieren wat te laten ontspannen of koude-producten om het gewricht tot rust te laten komen. Daarnaast schijnt goed weer te helpen bij het verminderen van artrose klachten. Dus bij deze kan ik een vakantie naar een warm land ook zeer aanraden.

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze tips? Maak dan gerust een afspraak!

Met sportieve groet,

Luc de Winter